O zabawkach

ogólnie o zabawkach

Kwestie płciowe oraz zabawki

Zabawki grają znaczącą rolę w określaniu ról płciowych. Jeśli rodzice kupują dziewczynom lalki, domki dla lalek, buty na wysokich obcasach oraz makijaż, przekazują jeden pakiet informacji. Jeżeli kupują chłopcom zestawy chemiczne, zestawy narzędzi, medyczne torby, klocki i resoraki, przekazują kolejny zestaw informacji. Dzieci uczą się ról oraz umiejętności z zabawy, zabawki mogą w jakimś stopniu sformułować, których ról oraz zdolności się uczą.

Odwiedź przedszkole i przeanalizuj otoczenie, w szczególności kącik zabaw. Vivian Paley (1984) zajmuje się tym problemem w jej prostej do czytania książce "Boys and Girls: Superheroes in the Doll Corner" (Chłopacy i dziewczyny: superbohaterowie w kąciku z lalkami). Choć książka nie jest nowa, zabawa w superbohaterów nie poddała się transformacji Jedynie imiona bohaterów i niewielu bohaterek, przeobrażają się częstokroć. Nie ma aktualnie He-Mana oraz Wojowniczych Żółwi Ninja. Superman jest nadal obecny, natomiast Spiderman jest duży. Podczas gdy patrzysz na kącik zabaw w dom jest tam więcej dziewcząt czy chłopaków? Obejrzyj stanowisko z klockami. Czy tam można znaleźć chłopców? Jeżeli tak właśnie jest rozpatrz czynniki, jakie potrafią przyczynić się do tej sytuacji. Czasami dorośli w przedszkolu łagodnie zachęcają do tegoż sposobu rozgraniczania płci. Zwróć uwagę w jaki sposób tamto środowisko jest urządzone. Jeśli kącik zabawy w dom to kącik standardowego zajmowania się domem z marszczonymi kobiecymi wdziankami, buty i torebki , większość chłopców nie będzie on absorbować. Jeśli zostanie dołączony wybór męskich czy niespecyficznych płciowo kapeluszy, butów, krawatów i akcesoriów to może dopomóc. Co pomaga przede wszystkim jest dołożenie odrobinę wody do zabawkowego zlewu plus może jakieś mydliny i gąbki.

Ponieważ chłopcy dominują miejsca z klockami w wielu przedszkolach, poszczególni nauczyciele próbowali rozmaitych metod , żeby nakłonić dziewczęta, żeby dołączyły również do zabawy. Jedną z technik jest urządzenie otoczenia tak że klocki są obok lalek bądź domek dla lalek ulokować wśród klocków. Innym pomysłem jest , by zamontować znak "Tylko dla dziewczynek" od czasu do czasu, by przekazać wiadomość, iż jest to wartościowa zabawa dla obu płci.

Dlaczego to ma znaczenie, że chłopcy nie bawią się w domu i dziewczyny nie bawią się klockami? To nie ma znaczenia jeśli w pozostałych sferach życia uczą się umiejętności, których nie nauczą się unikając tychże dwóch działalności. Zabawa w dom daje chłopcom perspektywę być karmicielami, doznać wewnętrzne relacje, by czuć się komfortowo próbując przeróżnych emocji. Klocki dostarczają dziewczynom doświadczenia w orientacji przestrzennej. Uczą się założeń matematycznych, jak zestawiać rzeczy. Typowe drewniane "przedszkolne" klocki, określane przez niektórych blokami jednostkowymi, stanowią wielokrotność pierwotnego sześciennego klocka, który spotyka się w zestawie. Zabawa klockami przyczynia się do nauczenia się namacalnej wiedzy z matematyki, jak również zapoznaje z zasadniczymi regułami fizyki. Frank Lloyd Wright wiąże własny sukces jako architekt zestawowi klocków jaki jego rodzicielka przyniosła do domu z przedszkolnej konferencji w Europie nim ktokolwiek w Stanach Zjednoczonych słyszał o zapewnianiu dzieciom klocków do zabawy.

Chodzi nie jedynie o to gdzie dzieci bawią się lub czym, ale dodatkowo z kim się bawią. Maleńkie dzieci posiadają inklinację do dzielania się wedle płci. Jedna nauczycielka z przedszkola, Stacey Zeitlin (1997), opowiada jak specjalnie dobrała w pary chłopaków i dziewczyny do zadania naukowego. Podjęła celową decyzję, by nie pozwolić dzieciom wybrać własnych partnerów jak zazwyczaj, ale przypisała każdemu współpracownika płci przeciwnej. Martwiła się jak to zadziała, bo dzieci uwielbiają współdziałać z ich najlepszym przyjacielem tej samej płci podczas takich działań. Co ciekawe wyszlo to niesłychanie dobrze i zobaczyła jak przełamało to barierę płci. Dzieci, które nigdy wcześniej nie spędziły wspólnie czasu spędziły resztkę dnia wspólnie. Niektórzy nadal traktowali swoich współpracowników jako towarzyszy zabaw poprzez resztę roku. Zeitlin aktualnie oddała się obniżeniu segregacji płci. jaką postrzega, że dzieci praktykują.

Wszystkie te informacje posiadają wpływ na rodziny. Zapewne zróżnicowanie roli płci i segregacji może być czymś co pewne rodziny uznają. Istotne jest, by nie tylko starać się "wyuczyć" rodziców z ich twierdzeń, lecz żeby zrozumieć w jaki sposób poglądy przystają do ich kultury. Równocześnie nie zaszkodzi poddać pod dysputę kwestii równości. Rodzice, którzy biorą pod uwagę poszczególne z praktyk, których używasz mogą dokształcać się od nich, rozpocząć ich wspieranie, a nawet "wziąć" je do budynku obok. Dyskusje grupowe, które uwzględniają różnice i niezgody potrafią być pomocne we wspieraniu rodziców w zbadaniu własnych praktyk odnośnie aranżowania zabaw, kupna zabawek, utworzenie nieseksistowskiego miejsca i namawiania do szerszych ról płciowych.

Przetłumaczono z: http://www.education.com/reference/article/toys-gender-roles/